Wyrwane z kontekstu #33

Nie jesteś w stanie idealnie przeanalizować wszystkich informacji, niezbędnych do podjęcia optymalnej decyzji związanej z działaniem.

Prędzej czy później musisz przestać analizować i zacząć działać, wykorzystując zdobyte dotychczas informacje.
Nadmiar danych może całkowicie powstrzymać działanie, co ilustruje poniższy eksperyment z kupowaniem dżemu.

Sheena Iyengar, wykładowca z Cornell University, obserwowała ludzi kupujących dżem w sklepie spożywczym. Okazało się, że gdy klienci mieli do dyspozycji 6 rodzajów dżemu, podejmowali decyzję o wyborze jednego z nich 10 razy szybciej, niż gdy na półce znajdowały się 24 rodzaje.

Podsumowując wyniki, Iyengar powiedziała: „Ludzie przyglądali się poszczególnym słoikom, a nierzadko rozmawiali z innymi klientami o różnych smakach. Potrafili mówić o nich przez dziesięć minut, a potem odchodzili od półki z pustymi rękami. Z kolei ci, którzy mieli do wyboru jedynie sześć rodzajów dżemu, zwykle doskonale zdawali sobie sprawę, który z nich chcą kupić”.

źródło: S. Wasmund – Przestań gadać, zacznij działać