Schludne biurko to produktywniejsza praca

autor wpisu: Mateusz Drożdżyński

Po dłużej przewie czas na kolejny artykuł. Na początek, proponuję prosty test – ile czasu znajdzie Ci znalezienie pióra lub długopisu na swoim biurku? Idealnym wynikiem jest 0 sekund. Tak, zero. Dobrze zorganizowana osoba nie musi szukać – po prostu wie dokładnie, gdzie zawsze znajduje się jej przyrząd do pisania. Jeśli w Twoim przypadku jest inaczej i znalezienie szukanych przedmiotów wymaga przekopanie się przez sterty papierów i kubków po kawie, ten artykuł jest dla Ciebie.

Pierwszym krokiem do dobrze zorganizowanego biurka są porządki – musimy doprowadzić biurko do takiego stanu, abyśmy mogli się zastanawiać nad jego reorganizacją, tj. pozbyć się stert papierów, kubków po kawie, itp. Pierwszym krokiem jest więc wyrzucenie wszystkich tych rzeczy, które na 100% nie są już nam potrzebne – opakowania po naszych ulubionych przekąskach czy butelki po napojach. Zaraz potem warto wynieść talerze, kubki i inne sprzęty domowe, których na biurku być nie powinno.

Kolejnym krokiem jest pozbycie się z biurka stert dokumentów, które nań zalegają. Pamiętajmy, że dla każdego dokumentu określone są jedynie 2 możliwe akcje:

  1. Przechowaj – w tym przypadku dokument bezwzględnie powinien trafić do odpowiedniej teczki czy segregatora. W żadnym wypadku nie należy go przekładać po prostu na inny stos – to złudne porządki, które nie skutkują w lepszej organizacji naszej pracy.
  2. Wyrzuć – nie wymaga wyjaśnienia, choć warto na wszelki wypadek przypomnieć, że dokumenty zawierające personalne dane powinniśmy niszczyć w niszczarce, a te mniej ważne oddawać na makulaturę.

Gdy już udało nam się zapanować nad papierami, które uprzednio zalegały na naszym biurku, warto się zająć pozostałymi nań przedmiotami – przyborami do pisania, wyposażeniem biurowym, etc. Porządkując je warto zastanowić się, czy są one nam naprawdę potrzebne – w końcu nie warto na biurku trzymać 15 długopisów tylko po to, by mieć zapas. Zredukujmy liczbę przedmiotów zajmujących na stałe nasze biurko do niezbędnego minimum. W ten sposób o wiele łatwiej będzie nam utrzymać porządek.

Gdy już pozbyliśmy się zbędnych akcesoriów biurowych, warto się zastanowić nad ograniczeniem liczby ozdób, które ustawiliśmy na blacie biurka i w jego okolicy. Być może są one dla niektórych miłym akcentem, ale podświadomie nas rozpraszają, odrywając naszą uwagę od pracy.

Ostatnim i zarazem najtrudniejszym krokiem do dobrze zorganizowanego miejsca pracy jest utrzymanie naszego biurka w stanie jego świetności. Warto w sobie wyrobić nawyk odkładania wszystkich przedmiotów, z których w danym momencie nie korzystamy na ich właściwe miejsce. W ten sposób oszczędzimy sporo czasu na codzienne porządki, a schludne biurko bez wątpienia przyczyni się do wzrostu wydajności naszej pracy.

autor wpisu: Mateusz Drożdżyński