autor wpisu: Mateusz Drożdżyński
Wpływ miejsca, w którym przebywamy na nasz nastrój i zachowanie jest jedną z tych zasad, które społeczeństwo wykształca w nas już od dziecka – zadanie domowe odrabiamy na biurku, książki czytamy w naszym ulubionym fotelu, a telewizję oglądamy leżąc na kanapie. Przedmioty otaczające nas w każdej z tych stref różnią się od siebie i odmiennie wpływają na nasze samopoczucie – biuro motywuje nas do pracy, kanapa i fotel odprężają, etc. Zastanówmy się, jak ten prosty mechanizm wykorzystać w celu poprawienia naszej produktywności i motywacji.
Pierwszym krokiem w celu odczucia efektów podziału naszego miejsca pracy na strefy jest podzielenie naszych codziennych czynności na grupy zadań tematycznie powiązanych. Nie muszą być to wyłączenie czynności, które uznajemy za pracę – warto również wyznaczyć odrębne strefy odpoczynku, które pomogą nam się zrelaksować, a jednocześnie nie będą kojarzyć się z pracą. Najpierw jednak zastanówmy się nad samymi czynnościami:
- blogowanie
- czytanie i odpowiadanie na e-maile
- programowanie
- czytanie książek
- przeprowadzanie rozmów telefonicznych z klientami
- kontrolowanie pracy zespołu
Oczywiście powyższe czynności to tylko przykłady. Zastanówmy się teraz, jakie możemy wyznaczyć strefy odpowiadające tym czynnościom:
- Strefa Pracy I – to strefa, w której wykonujemy czynności, które wymagają od nas najmniej wysiłku – przykładem może być tutaj czytanie i odpowiadanie na maile czy przeprowadzanie rozmów telefonicznych z klientami. Z praktycznego punktu widzenia, w strefie tej potrzebne nam będzie miejsce na laptopa i ew. prowadzenie notatek. W moim przypadku, świetnie jako ta strefa sprawuje się stół w pokoju gościnnym.
- Strefa Pracy II – to strefa, w której wykonujemy czynności wymagające naszej pełnej koncentracji, np. blogowanie, kontrolowanie pracy zespołu czy właściwa praca (w moim przypadku – programowanie). Miejsce to powinno nam zapewniać odpowiedni dostęp do wszystkich potrzebnych nam narzędzi pracy – komputera, drukarki, telefonu, narzędzi do notowania, itp. oraz izolację od czynników, które mogą nas rozpraszać. W większości przypadków strefą tą będzie nasze biuro.
- Strefa Kreatywna – jeśli nasza praca wymaga od nas zwiększonej kreatywności, warto w domu wyznaczyć sobie taką strefę – w tym przypadku ważne są nasze indywidualne preferencje, więc strefą tą może być wszystko od osobnego pokoju, poprzez tarasu przed domem, aż po wygodną ławkę w parku. Wymagane narzędzia to w większości przypadków jedynie notes i przybory do pisania.
- Strefa Odpoczynku – to strefa, w której możemy sobie pozwolić na pełne wyciszenie i odpoczynek – czytanie książek, medytację, itp. Wybór samego miejsca to po raz kolejny sprawa indywidualna, a ze względu na niewielkie wymagania co do narzędzi, które są nam potrzebne, może to być praktycznie każde miejsce, które nam odpowiada.
W ten sposób wyznaczyliśmy strefy przeznaczone do wykonywania różnych czynności. Dzięki takiemu prostemu podziałowi, w chwili wejścia do danej strefy będziemy nastawieni na czynności, które są z nią powiązane, co pozwoli nam je wykonywać łatwiej i przyjemniej. Powyższe strefy to oczywiście jedynie przykłady, ale tworząc własne strefy możemy się na nich wzorować.